OPRACOWANIE: mgr Alicja Ławrywianiec – nauczyciel Miejskiego Przedszkola nr 99 w Katowicach. TEMAT: W KRAINIE PANI MUZYKI. CELE OGÓLNE:
- odkrywanie różnych sposobów wywoływania dźwięków,
- poszukiwanie materiałów wywołujących dźwięki,
- przeżywanie treści muzycznych i literackich ( treści piosenek)
CELE OPERACYJNE: DZIECKO POTRAFI:
- zaśpiewać swoje imię,
- wywołać dźwięki nie mając w dłoniach żadnego instrumentu,
- operować swoim głosem,
- ruchem oddać charakter, dynamikę i rytm muzyki,
- zagrać dowolny rytm,
- wczuć się w nastrój słuchanej muzyki,
- zaśpiewać linię melodyczną piosenki " Panie Janie" wykorzystując odgłosy wydawane przez zwierzęta.
METODY:
- analityczno-percepcyjna,
- problemowo-twórcza
- praktyczne:
- działania indywidualne, zbiorowe i grupowe,
- tworzenie muzycznych ilustracji, własnej improwizacji ruchowej.
FORMY PRACY:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
PODSTAWA PROGRAMOWA: PP II/8, PP I/2, PP III/6, PP II/1. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Nauczycielka przebrana w strój wróżki, wita dzieci i zaprasza je do wspólnej zabawy w wyszukiwanie dźwięków. Każde dziecko śpiewa swoje imię.
- " Budzimy się" – dzieci starają się wydobyć różnego rodzaju dźwięki przy pomocy własnego ciała: rąk, nóg, głosu.
- klaszczą w dłonie,
- uderzają dłońmi o kolana i klatkę piersiową,
- tupią nogami,
- syczą, pohukują, śmieją się, udają płacz itp.
- Taniec improwizowany – dzieci tańczą w rytm muzyki, starają się oddać jej charakter. Nauczycielka prezentuje dzieciom dwa utwory: "Arię na strunie G" J.S. Bacha, " Marsz Radeckiego" J. Straussa.
- Rozpoznawanie brzmienia instrumentów muzycznych – nauczycielka schowana za zasłoną prezentuje dźwięki wybranych instrumentów (trójkąta, fletu, bębenka, talerzy, marakas itp.), a dzieci starają się je rozpoznać.
- Gra na instrumentach perkusyjnych – dzieci wybierają dowolny instrument i grają na nim:
- dowolny rytm,
- rytm podany przez kolegę,
- rytm podany przez nauczycielkę.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej – dzieci kładą się w dowolnej pozie na dywanie, mogą zamknąć oczy i myślą o czymś przyjemnym, słuchając fragmentu " Koncertu d- moll" A. Vivaldiego.
- Rozśpiewanie – na podstawie dźwięków gamy C- dur i słowach
" Słonko wschodzi coraz wyżej, ( od c do c1)
a zachodzi coraz niżej" ( od c1do c) Na podstawie dźwięków: do re mi re
do re mi re do re mi re do.
- Nauczycielka zaprasza dzieci do lasu, zamienia je w zwierzęta i prosi o pomoc w obudzeniu leśniczego. Dzieci – zwierzątka śpiewają melodię piosenki " Pani Janie", naśladując głosy zwierząt ( np. koty – miau, psy – hau, żaby – kum, ptaki – ćwir). Poszczególnymi, oznaczonymi grupami zwierząt dyryguje nauczycielka. Na zakończenie udanej akcji budzenia leśniczego dzieci śpiewają kanon z podziałem na dwa głosy.
- Taniec z chustami – nauczycielka rozpoczyna taniec chusty, a dzieci starają się naśladować ruchem ruch chusty. Następnie każde dziecko otrzymuje chustę i tańczy z nią do prezentowanej melodii.
- Podziękowanie za wspólną zabawę i zaproszenie dzieci na następną wizytę do krainy Pani Muzyki.
- Ewaluacja zajęć – rozmowa z dziećmi na temat " Co podobało wam się podczas dzisiejszych zajęć, czy chcielibyście powtórzyć którąś z zabaw podczas następnych zajęć?"
Alicja Ławrywianiec |